fundering

Religion är något av det läckraste som finns i hela världen, enligt mig själv i alla fall. Vad är jag? Vad tror jag på? Tror jag på något större än mig själv? Det finns många frågor som man bör ställa sig själv. Bara för att man är född i en viss religion, måste den religionen då vara det enda rätta för just den individen? Jag vet egentligen inte vad jag vill vara eller vad som passar mig bäst. Jag kanske är kristen innerst inne, eller är jag mer för hinduer kanske? Eller inget alls?

Jag tror att människan undermedvetet kämpar med att hitta det rätta. Det är inget vi tänker på dagligen, funderar och reflekterar över. Borde vi kanske göra det oftare? Det är också viktigt att man är intresserad av att hitta det rätta. Du kan inte läsa koranen och säga att det är din grej därefter. Jag tycker att man bör se kulturen, hur folk med en viss religion lever osv. Det räcker inte med en bok på flera tusen sidor. Man måste skaffa sig egna åsikter genom att se och lära.

Det är i alla fall vad jag tror, och jag skulle faktiskt kunna tänka mig att resa, se och lära tills jag vet vad som finns att tro på. Därefter kan man välja om man vill tro på något speciellt eller om man hellre tror på vetenskapen. Ditt eget val.

Religion är så mycket mer än böner och vissa knepiga regler. Man måste tänka  ännu mer och reflektera, för mig handlar religion om gemenskap och trygghet. Det handlar inte om att viga sitt liv eller att offra något djur för att glädja någon annan. Frågan är ändå ställd, vad är jag egentligen och tror jag på något överhuvudtaget? Det återstår att se helt enkelt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0